Kampi vai napamoottori - kumpi on parempi?

Kampiakselimoottori vai napamoottori? Moottorin ja sen anturin valinta on ratkaisevan tärkeää ajokokemuksen kannalta. Mielestämme kampimoottori on ylivoimaisesti paras valinta kaikissa luokissa, ja alla selitämme miksi.

Kampi moottori

Kampiakselimoottori istuu kampiakselissa ja käyttää pyörän vaihteistoa antamaan lisätehoa voimansiirtoon. Se tarjoaa paremman painon jakautumisen ja suuremman hyötysuhteen erityisesti jyrkissä nousuissa, mutta se on myös erittäin tehokas alhaisilla nopeuksilla, ja ajokokemus on vakaampi ja hallittavampi, koska moottorin teho on suoraan yhteydessä omiin poljintaliikkeisiisi.

Napamoottori

Nabamoottori on integroitu sähköpyörän pyörän napaan, ja se tarjoaa käyttövoiman ilman, että se on osa pyörän voimansiirtoa. Etuna on, että moottorin sijoittelu tekee siitä huomaamattoman ja esteettisesti miellyttävän. Se mahdollistaa myös painon keskittämisen pyörän ympärille. Se on helppokäyttöinen, eikä se tarvitse ketjuja tai hihnoja siirtääkseen voimaa takapyörään, mikä vähentää huoltovaatimuksia. Ajokokemus ei kuitenkaan ole yhtä intuitiivinen ja luonnollinen kuin kampimoottorilla.
 
Molemmilla moottorityypeillä on omat etunsa, mutta viime kädessä myös moottorissa sijaitsevalla anturilla on suuri merkitys ajokokemukseen.

 

Vääntömomentti- vai kiertoanturi?

Sähköpyörä on varustettu useilla erilaisilla antureilla, joista yhtä käytetään mittaamaan polkimiin kohdistuvaa vääntömomenttia tai voimaa oikean tuen tarjoamiseksi. Tätä tarkoitusta varten voit valita vääntömomenttianturin ja pyörimisanturin välillä.

Vääntömomenttianturi

Vääntömomenttiantureita on usein hieman kehittyneemmissä kampimoottoreissa. Vääntömomenttianturi tarjoaa tasaisen ja intuitiivisen vasteen kampiakseliin kohdistetun vääntömomentin perusteella. Toisin sanoen: Mitä kovempaa poljet, sitä enemmän moottori auttaa. Siirtyminen kuljettajan ja moottorin välisestä avusta on lähes saumatonta.

Pyörimisanturi

Pyörimisanturit ovat yleisimpiä nokkamoottoreissa, mutta niitä on myös kampimoottoreissa. Niissä moottori toimii samalla tavalla ja on kytketty kampiakseliin ja suoraan ketjuvetoon. Se eroaa vääntömomenttianturista siinä, että se tuottaa nimellistehon kuljettajan tehosta riippumatta. Näin ollen apumoottorin tarjoaman tuen määrä perustuu ainoastaan siihen, mihin avustustilaan se on asetettu. Toisin kuin vääntömomenttianturi, joka aktivoituu kampiakseliin kohdistuvan voiman (vääntömomentin) vaikutuksesta, pyörimisanturi aktivoituu kampiakselin pyörimisestä mittaamatta kohdistuvaa voimaa.
 
Siksi huomaat, että saat moottorista erittäin hyvää avustusta ensimmäisestä poljinliikkeestä lähtien, mutta se ei vähene tai lisäänny, riippumatta siitä, kuinka paljon energiaa käytät.

Näin se vain on:

Vääntömomenttianturilla varustettu kampimoottori:

- Saat luonnollisen, intuitiivisen ja herkän ajokokemuksen, koska moottorin teho on suoraan yhteydessä omiin poljinliikkeisiisi.
 
- Kampiakselimoottori antaa pyörälle autenttisen tuntuman
 
- Korkea hyötysuhde myös alhaisilla nopeuksilla
 
- Vähäinen huoltotarve
 
- Pääset helposti käsiksi kaikkiin osiin korjauksia varten
 
- Tarjoaa erittäin hyvän painotasapainon
 
- Korkea hyötysuhde

Keskusmoottori, jossa on pyörimisanturi:

- Hienovaraisen sijoittelun ansiosta esteettisesti miellyttävä.
 
- Ei tarvitse ketjuja tai hihnoja siirtääkseen voimaa takapyörään, joten huoltotarve on vähäinen.
 
- Napamoottorin pyörimisanturi mittaa vain sen mukaan, mihin avustustilaan sähköpyörä on asetettu, joten riippumatta siitä, kuinka paljon energiaa syötät, avustusta ei ole vähemmän tai enemmän.
 
- Pyörimisanturi vaatii akulta enemmän virtaa kuin vääntömomenttianturi.

Siksi uskomme, että kampimoottori on ylivoimaisesti paras valinta e-pyöriin, erityisesti niille, jotka haluavat optimaalisen pyöräilykokemuksen sekä tiellä että sen ulkopuolella.

Loading image...

Moottorin sijainti on tärkeä näkökohta

Aivan kuin moottorin tyypin valinta ei olisi riittänyt, myös moottorin sijainnilla on suuri merkitys satulasta saatavaan kokemukseen. Moottori voidaan sijoittaa sähköpyörän etu-, keski- tai takaosaan. Meidän sähköpyörissämme on keskelle asennettu moottori, ja huomaat pian, miksi.
  

Etupyörään sijoitettu moottori

Eteen asennettu moottori on helppo asentaa ja yleensä halvempi kuin muut vaihtoehdot, mikä yleensä johtaa itse pyörän suhteellisen edulliseen hintaan. Saat kaksipyöräisen voimansiirron ja moottorin, joka voidaan helposti yhdistää kaikenlaisiin vaihteistoihin.
 
Haittapuolena on, että ajotuntuma ei ole kovin luonnollinen ja painotasapaino on heikompi, lähinnä siksi, että moottori käyttää vain etupyörää, kun taas jalat käyttävät takapyörää. Etupyörään asennettu moottori ei ole yhtä tehokas, etkä saa paljon apua ylämäkeen, ja jos saat rengasrikon, sitä voi olla vaikea korjata, koska moottoria on vaikea saada irti.

Moottori on sijoitettu keskelle

Moottorin asentaminen keskelle on yhä suositumpi vaihtoehto. Moottori käyttää anturia vahvistamaan polkimiin kohdistuvan paineen voimaa, ja se voi käyttää pyörän omia vaihteita. Saat hyvän painotasapainon, luonnollisen ajotuntuman ja vahvan moottorin, joka auttaa tehokkaasti mäissä. Moottori toimii koko ajan tasaisesti, jolloin sähköpyörä tuntuu enemmän tavalliselta pyörältä.
 
Keskelle asennetulla moottorilla varustettu sähköpyörä on yleensä kalliimpi, koska runko on sovitettava moottorin asentoon, mutta sen hyödyt ovat sitäkin suuremmat. Lisäksi räätälöity runko mahdollistaa akun integroimisen siihen, mikä on esteettisesti miellyttävää ja estää kömpelöitä ihmisiä ottamasta akkua mukaansa. On myös mahdollista tehdä tehokkaampia moottoreita, kun ne on asennettu keskelle.

Takapyörään sijoitettu moottori

Moottorin asentaminen takapyörään antaa pyörälle hyvän pidon, hyvän hyötysuhteen mäissä, luonnollisemman tuntuman kuin eteen asennettu moottori ja on kohtuullisen halpa ratkaisu. Taka-asennettu moottori tekee kuitenkin takapyörän rengasrikon korjaamisesta työläämpää, pyörää ei voi varustaa jalkajarrulla, eikä pyörään saa yhtä luonnollista tuntumaa tai hyvää painotasapainoa kuin keskelle asennetulla moottorilla.

Sähköpyörät, joissa on keskelle asennettu moottori, edulliseen hintaan

Haluamme tässä yhteydessä mainita, että vaikka sähköpyörissämme on keskelle asennettu moottori, se ei tarkoita, että hinta olisi korkea. Haluamme tarjota sähköpyöriä kaikille, ja siksi työskentelemme jatkuvasti tarjotaksemme laadukkaita, skandinaavisesti suunniteltuja sähköpyöriä, jotka tarjoavat hyvän ajokokemuksen edulliseen hintaan.