Miten sähköiset maastopyörät toimivat

Sähkökäyttöisellä maastopyörällä saat molempien maailmojen parhaat puolet: maastopyörän jännityksen ja moottorin voiman, jonka avulla voit kokea luonnon täydellisesti. Näiden pyörien valikoima on kuitenkin laaja, ja niissä kaikissa on omat erityispiirteensä ja -tekniikkansa. Minkä siis valitsisit ja miten saat pyörän toimimaan optimaalisesti? Tässä vastaamme kysymyksiin.

Pyörän suunnittelu - runko ja geometria

Maastopyörän rungon on oltava kestävä ja suunniteltu maastopyöräilyyn. Näissä malleissa käytetään usein alumiini- tai hiilikuiturunkoa, jotta paino ja kestävyys olisivat parhaassa tasapainossa.
 
Hiilikuiturunko on hiilikuitumateriaalin ansiosta erityisen kevyt, ja ne ovat yleensä kaikkein kehittyneimpiä runkoja. Hiilikuitu on myös materiaali, jota on helppo muovata räätälöidyiksi rungoiksi, mutta joka on silti erittäin kestävä.
 
Maastopyörän geometria vaikuttaa siihen, miltä pyörä tuntuu ajettaessa. Geometria, jossa on pitkä haarukkakulma ja lyhyet ketjuvälit, voi tehdä pyörästä vakaamman alamäissä ja teknisesti haastavassa maastossa, kun taas pystympi ajotyyli on mukavampi ja monipuolisempi.

Moottori

Sähkökäyttöistä maastopyörää valittaessa kannattaa ottaa huomioon moottorin kapasiteetti. Moottorin vääntömomenttia mitataan Nm:n (newtonmetrin) luvulla. Mitä suurempi Nm-luku on, sitä tehokkaampi moottori on ja sitä helpommin se selviytyy jyrkistä nousuista ja haastavasta maastosta. Nm-luku on tärkeä mittari moottorin suorituskyvylle ja sille, kuinka tehokkaasti se voi auttaa sinua matkallasi.
 
Se, kuinka monta Nm sähköisessä maastopyörässä tulisi olla, riippuu useista tekijöistä, kuten erityisestä käyttötarkoituksestasi ja henkilökohtaisista mieltymyksistäsi. Yleensä sähköisessä maastopyörässä voi olla moottori, jonka vääntömomentti vaihtelee 50 Nm:stä 100 Nm:iin tai enemmän. Se riippuu pitkälti siitä, millaista pyöräilyä aiot harrastaa:

Maastopyöräily (XC): XC-maastopyöräilyyn, johon yleensä liittyy nopeita nousuja ja vähemmän teknistä maastoa, voi riittää 50-70 Nm:n moottori.

Trail: Vaativampaan maastoon, kuten teknisesti vaativiin polkuihin ja jyrkkiin nousuihin, kannattaa valita moottori, jonka vääntömomentti on 70-90 Nm.
 
Enduro ja alamäet: Aggressiiviseen maastoon ja jyrkkiin laskuihin 115 Nm:n moottori voi olla oikea valinta näihin vaativiin olosuhteisiin.
Muista, että kehon painolla on merkitystä moottorin valinnassa. Painavammat kuljettajat voivat hyötyä vääntömomentiltaan suuremmasta moottorista, jotta he selviytyvät nousuista ja teknisestä maastosta.
 
Myös moottorin sijainnilla on merkitystä sen suorituskykyyn. Kun moottori sijoitetaan keskelle, se toimii optimaalisesti ja jatkuvasti, ja sen avulla saat myös paremman tasapainon kuin jos moottori on sijoitettu eteen tai taakse.

Akku

Se, kuinka pitkälle voit matkustaa sähköavustuksella, riippuu pitkälti akusta. Suuremmilla akuilla saat suuremman kantaman, mutta se vaikuttaa pyörän kokonaispainoon. Litiumakku voi tässä tapauksessa olla eduksi, sillä se on suhteellisen kevyt ja sillä on suuri energiatiheys (yksi syy siihen, miksi kaikki sähköpyörämme on varustettu litiumakuilla).

Jarrut

Maastopyörät voidaan varustaa erityyppisillä jarruilla: levyjarruilla, V-jarruilla ja hydraulisilla levyjarruilla. Erityisesti hydrauliset levyjarrut, joissa on suuret levyt, ovat ihanteelliset niille, jotka haluavat ajaa aggressiivisemmin maastossa, sillä ne tarjoavat erinomaisen pysäytystehon ja lämmönsiirtokyvyn pidempiin laskuihin ja vaativiin olosuhteisiin.

Iskunvaimennus

Maastopyörissä on usein joko etujousitus tai sekä etu- että takajousitus eli täysjousitus. Iskunvaimentimet vaimentavat iskuja ja tarjoavat mukavamman ajomukavuuden epätasaisilla pinnoilla. Tämän seurauksena ajelet todennäköisesti pidempään ja saat satulasta miellyttävämmän ja ergonomisemman kokemuksen.
 
Pyöräsi vaimennus on ratkaisevan tärkeä ajokokemuksesi sujuvuuden ja hallinnan kannalta, etenkin kun kohtaat epätasaista maastoa ja kivikkoisia polkuja. Monet maastopyörät on varustettu iskunvaimentimilla sekä edessä että takana, jotta ne tarjoavat maksimaalisen iskunvaimennuksen maasta.
 
On tärkeää ymmärtää, miten jousitus toimii, ja säätää se oman painosi ja ajettavan maaston mukaan. Kokeile eri iskunvaimentimen asetuksia löytääksesi sen, joka antaa sinulle parhaan tasapainon mukavuuden ja hallinnan välillä.
 
Muista tarkistaa iskunvaimentimien öljytaso ja tiivisteet säännöllisesti varmistaaksesi, että ne toimivat optimaalisesti.

Kiinnostuitko maastopyöristämme?
 
 
Loading image...


Maastopyörien kunnossapito parhaan suorituskyvyn varmistamiseksi

Huolehtimalla pyörästäsi varmistat, että se toimii optimaalisesti ja kestää pidempään. Joidenkin osien huolenpito on tärkeämpää kuin toisten: kuten edellä mainittiin, iskunvaimentimien öljyt ja tiivisteet on vaihdettava säännöllisesti.

Jarrut - Tarkista jarrut säännöllisesti ja varmista, että ne ovat hyvässä kunnossa. Jos ne ovat kuluneet, ne on vaihdettava välittömästi. Varmista myös, että jarrupalat ja -levyt ovat puhtaat ja ehjät.

Ketju ja voimansiirto - Voitele ja puhdista ketju ja voimansiirto säännöllisesti, jotta kasetti ei kulu. Jos ne ovat liian kuluneita, ne on vaihdettava.
 
Renkaat ja vanteet - Tarkista renkaat ja vanteet säännöllisesti ja kiinnitä huomiota mahdollisiin vaurioihin, halkeamiin tai kulumiseen. Varmista, että renkaat on täytetty kunnolla, jotta vältetään puhkeamisvaara.
 
Vaihteet ja vaihteiden vaihtaminen - Varmista, että vaihteet toimivat kunnolla. Säädä ja voitele vaihteet tarpeen mukaan ja tarkista vaihteiden vaijereiden kuluminen.
 
Runko - Tarkasta ja puhdista runko jokaisen ajon jälkeen ja tarkista, ettei siinä ole vaurioita tai löysää pultteja.
 
Sähköjärjestelmä - Tarkasta sähköjohdot ja liittimet säännöllisesti.

Suojavarusteet - Tarkista kypärä ja muut suojavarusteet. Jos havaitset kulumista tai vaurioita, tuote on vaihdettava. Muista, että kypärässä voi olla piileviä halkeamia putoamisen jälkeen.

Pidä akku kunnossa

Lataa akku 60-80 prosenttiin, ei 100 prosenttiin. Litiumakkuja ei saa säilyttää täyteen ladattuina eikä niitä saa säilyttää alhaisella akkuprosentilla. On erittäin tärkeää huoltaa akku vähintään kerran kuukaudessa ja ladata se joka kerta 60-80 %:iin. Muuten on olemassa vaara, että akku vaurioituu.
 
Pidä myös akun koskettimet puhtaina ja vapaina liasta ja korroosiosta.

Akku kuluttaa virtaa myös levossa

Litiumparistoissa on prosessi, joka on jatkuvasti ”käynnissä” pysyäkseen hengissä. Tämä prosessi ”syö” virtaa, joten akun prosentuaalinen varaus vähenee ajan myötä. Kun akun prosenttiosuus on liian alhainen, akku ”syö” lopulta akkukennoja pysyäkseen hengissä. Tämä vahingoittaa akkua ja johtaa suorituskyvyn heikkenemiseen ja lopulta akun rikkoutumiseen.
 
Tämä pätee kaikkiin litiumakkuihin, ja sinun tulisi noudattaa samaa käytäntöä kaikissa tuotteissasi, joissa käytetään tällaisia akkuja. Puhelimet ja kannettavat tietokoneet ovat esimerkkejä muista tuotteista, joissa käytetään litiumakkuja.
 
Se, kuinka paljon akun prosenttiosuus laskee ajan myötä, riippuu varastointilämpötilasta, joten vältä varastoimasta akkua liian kylmässä paikassa. Akkua ei myöskään pidä sijoittaa liian lämpimään paikkaan; älä esimerkiksi säilytä sitä lämpimässä autossa talvella. Jos akku ylikuumenee, on myös tulipalon vaara.
 
Lue lisää siitä, miten akkua huolletaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon sähköpyörää säilytettäessä.

Lue lisää

Vinkkejä ratsastusta varten

Maastopyörällä ajaminen on hauskaa, mutta se vaatii jonkin verran taitoa ja tietoa. Tässä on muutamia vinkkejä matkan varrella:
 
 
Käytä oikeita vaihteita - Opettele käyttämään vaihteita tehokkaasti, jotta pärjäät erityyppisissä maastoissa. Matalat vaihteet sopivat hyvin nousuihin, kun taas korkeat vaihteet antavat enemmän nopeutta tasaisilla teillä.
 
 
Harjoittele tasapainoa - Suuri osa menestyksestäsi maastopyöräilijänä perustuu tasapainoon ja hallintaan. Kyse on harjoittelusta ja testaamisesta helpommassa ja teknisemmässä maastossa.
 
 
Varmista, että akkusi kestää koko matkan - Et halua olla kaukana kotoa ja edessäsi on kymmenen nousua, kun akkusi loppuu. Tarkkaile akun varaustilaa ja suunnittele reitti ottaen huomioon maaston vaikeusaste ja pituus, jotta vältyt ei-toivotuilta yllätyksiltä.
 
 
Toivomme, että sait tästä oppaasta hyödyllisiä tietoja ja vinkkejä ja että sinulla on mahtava maastomatka sähköpyörälläsi.
 
 
Nyt ulos ja nauttimaan!