Pidä silmällä akun kapasiteettia ja kantamaa
Akun kapasiteetti on tärkeä tekijä, kun valitset kaupunki- ja työmatkapyörää. Mitä suurempi akun kapasiteetti, sitä pidempi kantama. Jos tiedät jo valmiiksi, ettet kulje joka kerta niin pitkää matkaa, pienempi akkukapasiteetti voi riittää ja sähköpyörän hinta on hieman alhaisempi, mutta pidemmät työmatkat vaativat ehdottomasti suuremman kapasiteetin.
Kantama lasketaan optimaalisissa olosuhteissa, ja siihen vaikuttavat maasto, kuormitus, tuuli ja avustustaso.
Mitä tehoa tarvitsen akulta?
Juuri akku antaa virtaa moottorille. Se koostuu erilaisista teho/akun kokoluokista, jotka mitataan wattitunteina (Wh), jotka puolestaan lasketaan Ah:n (ampeerituntien) määrästä kerrottuna volttien (V) määrällä. Suurempi arvo tarkoittaa suurempaa kapasiteettia, joten jos matkustat pidempiä matkoja, etsi akku, jonka Wh-arvo on suuri.
Akkuja on erityyppisiä. Sähköpyörissämme on litiumioniakut, koska ne ovat tehokkaampia, kuormittavat ympäristöä vähemmän ja latautuvat nopeammin.
Kuinka kauan akku kestää?
Sähköpyöräakun käyttöikä riippuu sen laadusta sekä siitä, miten sitä huolletaan ja säilytetään. Yleissääntönä on, että akku kestää enintään 5 vuotta. On tärkeää, että kierrätät litiumakun oikein, kun se on käytetty loppuun. Kun akku on tyhjä, voit tuoda sähköpyöräsi johonkin korjaamoistamme, jossa huoltoteknikot asentavat uuden akun.
HUOM! On erittäin tärkeää, että pidät sähköpyörän akun ladattuna; sen tulisi olla aina vähintään 10 %:n varauksella, sillä se voi rikkoutua tai menettää paljon kapasiteettia, jos se tyhjenee kokonaan. Ota tavaksi ladata akkua 60-80 %:iin. Tämä pätee myös silloin, kun et käytä pyörää. Säilytä akku kuivassa paikassa huoneenlämmössä ja varmista, että se kuivuu, jos olet pyöräillyt märällä tai kostealla säällä. Älä koskaan lataa akkua ilman valvontaa!
Näyttö, jossa on hyödyllisiä ominaisuuksia
Nykyaikainen, edistyksellinen näyttö näyttää esimerkiksi nopeuden, ajetun matkan, tehdyt matkat ja ilmoittaa, jos sähköpyörässä on jotain vikaa tai jos akku tarvitsee latausta.
Monissa malleissa on myös kävelyavustin, mikä tarkoittaa, että pyörä rullaa 6 km/h:n nopeudella, mikä on kätevää, kun sitä on ohjattava esimerkiksi jalankulkijoiden risteyksen yli. (Tämä toiminto on aktiivinen vain, jos pidät toimintopainiketta alhaalla, joten ei ole vaaraa, että yhtäkkiä et pysty kulkemaan nopeammin kuin walk assist -tilassa).
Yhdistämällä näytön mukana toimitettuun sovellukseen voit seurata pyörän tilaa matkapuhelimesi kautta.
Onko moottorin asennolla merkitystä?
Lyhyt vastaus on: Kyllä.
Sähköpyörän sähkömoottori voi sijaita kolmessa eri paikassa:
Etupyörään asennettu moottori. Etupyörään asennettu moottori (ns. napamoottori) on halvempi vaihtoehto, mutta sen haittapuolena on heikompi pito sileillä tai sorapinnoilla ja pienempi teho mäissä. Tämä järjestely vaatii myös enemmän huoltoa kuin keskelle asennettu moottori.
Takapyörään asennettu moottori. Urheilupyörät varustetaan usein takapyörämoottorilla lähinnä siksi, että pyörä on erityisen tehokas mäissä, mutta päivittäiselle työmatkapyöräilijälle tästä on enemmän haittoja kuin etuja. Pyörästä voi tulla liian takapainoinen, ja se vaatii enemmän huoltoa, koska näissä pyörissä on usein ulkovaihteet. Taka-asennettu moottori sopii toisaalta hyvin sähkökäyttöisiin tavarapyöriin, jotka ovat luonnostaan etupainoisia.
Keskelle asennettu moottori. Kun moottori on asennettu keskelle, yleensä rungon keskelle, sähköpyörässä on hyvä painonjako ja tasainen pito. Näin saat moottorista täyden tehon, optimaalisen tehon mäissä, ja asento helpottaa letkujen ja renkaiden vaihtoa. Keskelle asennetut moottorit ovat kalleimmat, mutta myös paras ja pitkäaikaisin ratkaisu.
(Käytämme sähköpyörissämme vain keskelle asennettuja moottoreita, jotta ajomukavuus olisi optimaalinen ja pyörä saisi parhaan mahdollisen suorituskyvyn. Tämä hyvästä hinnasta tinkimättä).